Pár éve ellepték Budapest utcáit a bárki számára bérelhető elektromos rollerek. A kezdeti hatalmas sikernek köszönhetően gombamód kezdtek szaporodni ezek a kétkerekű járművek, aminek köszönhetően a megjelenéstől számított pár hónap után már nem lehetett végig sétálni úgy egy forgalmasabb utcán, hogy ne kellett volna kikerülni egy út közepén hagyott rollert, vagy épp részeg angol turisták nem gázolták el az embert kis híján vele.

Éppen ezért a lelkes e-rollerezők mellett megjelent az ellentábor is, akik szerint egy jobb világban élhetnénk, ha eltűnnének ezek az ördögi gépek Budapest utcáiról. Most sorra vesszük a pro és kontra érveket az elektromos rollerezéssel kapcsolatban, hogy könnyebben választhassuk tábort magunknak.

Rövid történeti áttekintés

2019 május 1-én lépett be a budapesti piacra az elektromos rollerek rövid távú bérbeadásával is foglalkozó amerikai cég, a Lime. A tesztüzemmódban 200 elektromos rollert állítottak forgalomba és a budai és a pesti Duna-part egyes szakaszain, illetve az ahhoz közel eső kijelölt területeken lehetett használni, illetve lerakni ezeket. A tesztidőszak jól sikerült, ami abból is látszik, hogy nyár végére meg is jelent a Lime konkurenciája, az osztrák Breezy személyében.

Egy G7-en megjelent cikkből kiderült, hogy a  koronavírus-járvány időszakot a fent említett cégek is megszenvedték. 2020 tavaszán a Lime közleményben tudatta, hogy Dél-Koreát leszámítva világszerte szüneteltetik tevékenységüket, Budapesten március 19-én tűntek el a járgányok.

Ezzel hasonló időben a szerényebb flottával rendelkező Breezy is bevonta a rollereket, akkor ezt olvashattuk a honlapon: 

„Komoly fejlődési pillanat előtt vagyunk! Ha minden a terveink szerint halad, egy megújult, modernebb és minden tekintetben jobb szolgáltatással találjátok szembe magatokat, amikor visszatérünk!”

Végül a Lime jött ki sikeresen a válságból. 2020 május 1-én újraindították működésüket. A Lime helyzetét a konkurencia megszűnése mellett az is megkönnyítette, hogy a főpolgármesternek választott Karácsony Gergely nagy hangsúlyt fektetett a fővárosi biciklisávok létrehozására.

2021 nyarán új szereplő lépett be a 600 rollerrel a hazai piacra, a szintén amerikai Bird, aminek a legfőbb hazai beruházója a Magyar Villamos Művek. A cég ugyanazon az elven működik, mint a Lime, azzal a különbséggel, hogy a BKK-val együttműködve rövidesen mikromobilitási pontokat hoznának létre gyakorlatilag minden utcasarok forgalomtól elzárt területén, ahol a rollereket le lehet tenni – írja a józsefvaros.hu.

2021 Szeptember 9-én, 150 rollerrel megjelent a harmadik, eddig utolsó bér rollert kínáló cég, a berlini székhelyű Tier, aki egy magyar szoftverfejlesztő cég, a Makery felvásárlásával lépett a régióba. A színe a Lime-hoz hasonlóan zöld, emellett indexszel és féklámpával is fel vannak szerelve.

Anyagilag megéri?

Mindhárom cég hasonló bérbeadási feltételek mellett kínálja a rollereket. Mindhárom esetben az ingyenesen letöltött applikációba belépve tudjuk feloldani a járművet, aminek az alapdíja 250 forint. Ennél a Bird  abban kivétel, hogy az első út előtt 1500 forinttal kell feltölteni a számlánkat, a másik két cégnél ez nincs így.

Ezután percdíj alapon számláz, a Lime és Tier használata egyaránt 50 forint percenként, a Bird 55 forintot kér el minden megkezdett percért. 

A döntésünket az is befolyásolja, hogy melyik zónában szeretnénk használni a rollert. A Forbes cikke szerint a Lime zónája a több helyen is a Hungária körúton túlra nyúlik, a Tier zónája Józsefváros, Ferencváros és Újbuda a Birdé pedig a belvárosban található.

Rengetegen utálják 

A Lime megjelenése óta folyamatosan jöttek olyan cikkek, hogy az dühös járókelők a rollereken vezették le a feszültséget. A vezess.hu írta meg, hogy egyik olvasójuk a Szabadság hídnál fotózott legy egy rollert, amit valaki a Dunába dobott. 

Az alapvető problémát az okozza, hogy sokan szabálytalanul használják ezeket az eszközöket. Nem egyszer ketten utaznak rajta, buliból hazafele sok fiatal választja taxi helyett, már részeg állapotban. Ilyenkor nem is figyelnek oda, hogyan helyezik el használat után, egyszerűen csak otthagyják a járda közepén.

Az ellentábor leglelkesebb képviselői ezért létrehoztak egy Instagram oldalt is, “Öld a Lime-ot”! névvel, ahova a hasonló képeket, illetve mémeket töltik.

Mit mond erről a KRESZ?

A Telex információi szerint 2019 végén Pintér Sándor belügyminiszter képviselői kérdésre bejelentette be a Parlamentben, hogy az e-roller a segédmotoros kerékpárnak felel meg, vagyis jogosítvánnyal,  bukósisakban, csak azokon az útszakaszokon lehet vele közlekedni, ahol a segédmotoros kerékpárokkal is.

Ezen az áldatlan állapoton próbál változtatni a tavaly szeptemberben komplex KRESZ-módosítási csomag részeként elkészült az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozási javaslat. Innentől kezdve a rendőrök csak azt nem bírságolták meg, akit nem akartak. Sok esetben pedig éltek a jogszabály adta lehetőséggel.

Ezek alapján, akárcsak a drónok esetében kölönböző kategóriába lesznek sorolva a rollerek a teljesítménytől függően. Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója A Telexnek azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek:

Motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.

Ezen felül a a Legfőbb Ügyészség illetékes szakfőosztálya az ügyészségek számára az elektromos rollerrel közlekedő ittas állapotban elkövetett járművezetés kapcsán adott ki idén januárban állásfoglalást, miszerint teljesítménytől függetlenül ittas járművezetésnek számít, ha részegen rollerezik valaki.

Kiemelt kép: illusztráció, Pixabay