A Magyar Közlekedési Klub tegnap tett közzé a közösségi oldalán az Orbán Viktor, magyar miniszterelnöknek írt nyílt levelüket, amelyben arra kérik, hogy ne zárja be a vidéki vasútvonalakat.

Az országos szakmai és helyi civil szervezetek nyílt levele Orbán Viktorhoz először is nehezményezte, hogy a döntés igen csak hirtelen ért minden érintettet.

„A napokban a MÁV és Lázár János miniszter hirtelen bejelentette, hogy augusztus elsejétől 10 vasútvonalon megszűnik a személyszállítás és pótlóbuszok jönnek. Szervezeteink értetlenül állnak a döntés előtt, ugyanis

mindez teljesen szembemegy a Kormány vidékbarát politikájával,

ez ugyanaz a megközelítés, amit a sokat kárhoztatott Gyurcsány-Bajnai kormány képviselt, és aminek ellenzésével az Ön pártja anno nem kevés politikai tőkét kovácsolt,

fél-egy évvel ezelőtti kormányzati döntésekkel megy teljes mértékben szembe,

az azonnali, statáriális jelleg ismét aláássa az emberek közszolgáltatásba, államba vetett bizalmát.”

– írta többek közt a Magyar Közlekedési Klub a levélben.

Az elmúlt napokban a MÁV ugyan tagadta, hogy a vidéki vasútvonalak bezárásának döntése mögött a nemrég történt vasúti baleset állna, a Magyar Közlekedési Klub még is arra utal, hogy ez lehet a gyors döntés oka.

„A mostani rapid döntés közvetlen oka, hogy a miniszter megijedt egy közelmúltbeli kínos balesettől, amelyben járműhiba miatt utasok sérültek meg. Az ijedelem ugyan jogos, pláne, hogy ki tudja, mikor jön a következő incidens, de a vasúti szolgáltatás tönkretétele az ország szegény, periférikus régióiban nem megoldás, hanem szánalmas pótcselekvés. A megspórolt 5 motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek, itt valódi elképzelésekre, szakmai munkára van szükség, nem egyik napról a másik napra élésre.” – írják a nyílt levélben.

A klub úgy látja, hogy a döntés igen csak hasonlít a Gyurcsány- és Bajnai-kormányok reakcióihoz, szerintük a meghozott döntés teljesen szembemegy az Orbán-kormány vidékbarát politikájával, sőt.

„A falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat régóta válsággal küzd. Ez azonban nem pénzügyi, hanem valójában felfogásbeli válság: a kérdés az, hogy a politikát érdeklik-e valójában a vidéki térségek? Ma az ország többségén a buszos és vasúti közlekedés egyaránt igen rossz, az igények kiszolgálására sok helyen alapszinten sem elegendő. Miközben az is egyértelmű, hogy a falusi térségek vasúthálózata gyorsan és olcsón fejleszthető.”

A nyílt levelet már több szakmai szervezet is aláírta, többek között:

Magyar Közlekedési Klub,

Közlekedő Tömeg,

Bakonyvasút,

Sétáló Budapest,

Nagykanizsa-Barcs-Pécs vasútvonal,

Levegő Munkacsoport,

Székesfehérvár-Komárom vasútvonal (Déli Vasút Egyesület),

Veszprém-Lepsény(-Dombóvár) vasútvonal,

Pápa-Tatabánya vasútvonal,

RegionalBahn,

Pannonvasút Egyesület,

47. Komló-Dombóvár vasútvonal,

Kapostüskevár vasúti megállóhely és múzeum vasútbarát oldala (Verebély László Vasúttörténeti Egyesület),

46-os vasútvonal.

Újabb 10 vasútvonal, köztük egy baranyai megszűnéséről a bahir.hu is beszámolt.