Tegnap olyan dolgot tettem, amit már nagyon régen nem. Kommenteltem a Pécs Aktuál egyik FB-posztja alá. Nos, ami biztos, hogy a jövőben ezt a cselekményemet nem nagyon fogom megismétel. Ugyanis ma reggel azt vettem észre, hogy már nem elérhető számomra a Pécs Aktuál Facebook-oldala. Nem mondom, hogy olyan nagy veszteség ért ezzel, de maga a sztori annyira érdekes, hogy az azért megér egy misét. Lássuk, pontosan mi történt!

Mi történt?

A hozzászólásomat egy olyan cikk váltotta ki, ami arról szól, hogy Péterffy Attila még a nőnapi virág-osztogatását is hirdeti a Facebookon. Ezt követően pedig a portál felsorolt egy nagyon hosszú listát arról, hogy a polgármester, a Pécs Jövője, illetve a Pécsi Stop mennyit költött Facebook-hirdetésekre.

Aki ismer, tudja, hogy a legkevésbé sem tisztem védeni Péterffy Attilát, többször előfordult már, hogy beleálltam az ő és a városvezetés tevékenységébe (a Pécsi Stoppal meg kifejezetten kemény vitáim is voltak már). E mellett a FB-os politikai hirdetések műfaja sem tartozik a kedvencem közé (bár tudom, hogy ma már nélkülözhetetlen, és igen, tudom, hogy a Bahír is szokott politikai cikkeket hirdetni). Viszont azt gondolom, hogyha már erről ír egy magát újságírónak nevező személy, akkor legyen következetes. Vagyis nézze meg mindkét oldalnak a hirdetésre költött összegeit. Ez egy nagyon könnyen ellenőrizhető adat, hiszen a Meta Adattár mindenki számára elérhető.

No, ezek után én megcsináltam azt, amit a Pécs Aktuálnál nem. Rákerestem először arra, hogy az elmúlt egy hónapban (ez a keresés napján a február 9 és március 9. közötti időszak volt) kik voltak azok, akik a legtöbb pénzt költötték baranyai FB-hirdetésekre. (Figyelem: ez az országos platformoknál nem a teljes összeget jelenti, hanem csak azt, amit e megyére való elérésre szűkítettek). A TOP10-ben az alábbiak foglaltak helyet:

  • 6 Megafonos influenszer
  • Az origo
  • A Bama
  • Magyarország kormánya
  • Csizmadia Péter

Sajnálom, hogy nem mentettem el a bejegyzésem, így nem tudom a pontos adatokat mondani. De arra emlékszem, hogy a lista élén Bohár Dániel állt közel 600.000 forinttal. A 10. helyen pedig Déri Stefi 202.000-rel. A 11. helyen egyébként valószínűleg Péterffy Attila oldala állt (ezt már nem mutatja az adatbázis), az ő költése ugyanis alig maradt 200.000 forint alatt. De ez nem változtat azon a tényen, hogy az első 10 helyen 10 egyértelműen Fideszhez köthető szereplő van.

Ha a másik oldalt nézzük, akkor Péterffy közel 200.000-es költése mellett a Pécsi Stopnak 165.000 forintos valamint a Pécs Jövőjének ha jól emlékszem 175.000 forintos költése (arra emlékszem, hogy a másik 2 közötti érték volt). Ugyanakkor az adatokból jól látható volt, hogy a 3 platform együttes költése sem érte el Bohár Dániel egyedüli kiadását. De a két pécsi érintett (Bama, Csizmadia Péter) együttes költését sem. Sőt, Csizmadia politikusként többet költött, mint Péterffy. A teljes igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a hírportálok nem szükségszerűen költik az összes hirdetési keretüket politikai tartalmakra, így ez kissé torzíthatja a képet. De meg lennék lepve, ha bármelyik platformról kiderülne, hogy a politikai hirdetések vannak kisebbségben.

Ami a 100.000 forint alatti költéseket illeti: a jobboldalon a Pécs Aktuál kb. 80.000, az Otthonom Pécs kb. 45.000 forintos összeget szánt hirdetésekre, valamint Kővári Jánosnak volt egy 8.000 forint körüli hirdetése. A jelenlegi városvezetésnél meg Sajgó György 20.000, Auth István valamivel több, mint 10.000, Siposné Bikali Éva pedig közel 3.000 forintot szánt erre a célra, de ezek a korábbiakhoz képest nem nevezhetők jelentősnek. Egyébként bár ezek az adatok már nincsenek fenn a meta adattárában, de február 10. és március 10 közöttiek igen, így aki megnézi, láthatja, hogy kb. korrektek a számok, sőt, az elmúlt 1 napban még inkább a Fidesz javára lejt a pálya.

Mit kommenteltem?

A legfontosabb: semmi bántót, sértőt vagy olyat, ami egy kulturális, intelligens beszélgetésbe nem férne bele. A hozzászólásomnak 3 része volt:

  • Az elején leszögeztem, hogy én sem vagyok a FB-hirdetések híve, de ha már erről írunk, akkor legyünk következetesek.
  • Utána leírtam az előbb felvázolt TOP10-es listát egyenként, ezresekre kerekített költéssel.  
  • Végül pedig leírtam, hogy „Ezek után komolyan teszem fel a kérdést: miről beszélünk?”

A bejegyzésre érkezett néhány like, ám mire igazán felpörgött volna, megszűnt létezni.

Mi a baj ezzel?

Több mint 3 éve vagyok a Bahír adminja, és az én moderálásomnak az alapelve, hogy soha semmikor nem tiltok/törlök pusztán amiatt, mert valaki ellenvéleményt fogalmaz meg vagy nem ért egyet azzal, amit leírtam. Tiltás csak akkor jár, hogyha valaki mindezt elfogadhatatlan stílusban teszi, vagy az intelligens kommunikációt olyan szinten ignorálja, ami már nem való nyilvános felületre.

Ebben az esetben egyik sem történt meg, csupán megpróbáltam rávilágítani a cikk manipulatív voltára. És talán ez a dologban a legrosszabb. Amikor más accountjával megnéztem az oldalt, azt láttam, hogy az én kommentem már nincs ott, de egy csomó „fideszcsicska” tartalmú komment igen, amiket egyébként sokkal indokoltabb lett volna törölni.

Ebből pedig egyértelműen látszik, hogy a PécsAktuál moderációja nem szakmai, hanem politikai alapú. A gyűlölködő komment nyugodtan benn maradhat, egy Fideszes szavazó abból látott már eleget, kiröhögi, semmi sem változik, sőt, hangsúlyozhatják, hogy náluk van szólásszabadság a baloldali kommentelők legalja is írhat véleményt. De ha egy bejegyzés tényleg rámutat a cikk manipulatív voltára, valódi érvekkel, az már veszélyesebb, az nem maradhat.

Mindenesetre elgondolkodtatóak ezek az elvek…