Nagyon gyakran jelenik meg az az érvelés a pedagógussztrájk ellen, hogy ez nem több, mint egy intézményesített munkakerülés, csak arra kell, hogy a pedagógusok ne dolgozzanak. Viszont a mellett, hogy ez az érv önmagában véve is a teljes hozzá nem értésről árulkodik – a sztrájk lényege a munkabeszüntetés – még csak nem is minden esetben igaz. A PONT (Pécsi Oktatási-Nevelési Társulás) által szervezett Alternatív Tanítási Nap programjai is az ellenpéldák sorát bővíti, ahol számos érdekes, ám mégis hasznos, elgondolkodtató foglalkozáson vehettek részt a diákok. A délután során én is igyekeztem ezeket megtekinteni és bár két helyszín programján nem tudtam részt venni, ahol jártam, ott nagyon kellemes tapasztalatokkal gazdagodtam.

A Reggeliben az Emberség Erejével Alapítvány készült kétféle játékos programmal. A Manipulátor Műhely, egy online játék, ami hírekhez tartozó clickbait címek készítésével és felismerésével foglalkozik, míg a Demo – a közéleti szimulátor egy olyan társasjáték, ahol a játékosok együtt játszhatnak, és bár mindenkinek van egy egyéni célja, ha a közösség nem működik együtt, senki nem tudja azt sikerre vinni. Mivel az Alapítvány támogatja a tanárok ügyét, örömmel vállalták, hogy az egyik helyszínen szerveznek programot.

Fotó: Kovács Zoltán

Érdekes, egyedi magyarórát tartott Bosák Levente, a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimánzium és Technikum magyar szakos tanára. Ennek a lényege az volt, hogy egy irodalmi művet – Borbély Szilárd Nincstelenek c. regényét – kellett feldolgozni úgy, hogy valójában nem olvassuk el a regényt, csupán a borítókép, a hátlapon lévő üzenet és némi információmorzsa az, amiből a gyerekek építkezhetnek. „Egyetlen képesség szükséges ehhez, ez pedig a nyitottság” – fogalmazott nekem Levente, szerinte csak az kell, hogy a gyerekek beszéljenek arról, hogy mit látnak és sok következtetést le tudnak vonni ezekből az információkból. Leventével beszélgettünk a PONT ON tevékenységéről, illetve ennek kontextusában a PONT szervezetéről is, de arról majd egy külön cikkben lesz szó.

Fotó: Kovács Zoltán

Számomra a legizgalmasabb program a Szabadkikötőben volt, főleg azért, mert a Demokratikus Játszótér foglalkozása egy olyan tematikára épült, amit magam is szoktam a vitaeseményeimen használni. A program egy parlamenti döntéshozatalt modellezett. A diákokat pártokra osztották és egy választási rendszert kellett közösen kialakítaniuk úgy, hogy minden pártnak megvan a saját álláspontja, és ezeket ütköztetni kell és meggyőzni a másik oldalt, hogy támogassák őket. Az igazi extrája a programnak azonban a pártokra osztás volt (és e téren ez a játék komplexebb, mint az én foglalkozásom), ugyanis a gyerekeket a véleményeik, értékeik alapján osztották csoportokra és a pártok álláspontja ezen értékek mentén alakult ki. Nagyon érdekes program volt, sajnálom, hogy nem tudtam végig ott lenni.

A Trafikban az Amnesty International önkéntesei tartották foglalkozást, ahol a sztereotípiák, előítéletek álltak az óra középpontjában, ezzel kapcsolatos szituációk kielemzése, ezek megbeszélése. Ezenkívül kvízeket is ki lehetett tölteni az Emberi Jogok és az ezzel kapcsolatos mozgalmak kapcsán. Számomra kiderült, hogy a mozgalmak ismeretében komoly hiányosságaim vannak, de a jogok mennek. Bár azt szégyellem, hogy jogászként nem tudtam, hogy milyen ügyekben lehet a Strasbourgi és milyenben a Luxemburgi Bírósághoz fordulni, de majd felelevenítem a szabályokat.

Sajnos a másik két helyszínt nem tudtam megtekinteni. Az Apollóban a Larry (2022) c. film vetítésére került sor, de már sajnos elkezdődött a film mire én oda tudtam volna érni, egy rövid részlet megtekintésének pedig sok értelme nem lett volna, míg az Alaksor Mozgásműhelyben Spanicsek Valentina tartott kreatív mozgásos foglalkozásokat, mintegy alternatív testnevelés óraként. Ez egyébként kifejezetten érdekelt volna, csak az öltözékem finoman szólva sem volt alkalmas erre, szóval talán majd máskor. De a visszajelzések alapján, amit hallottam, mindkét program nagyon nagy tömegeket vonzott és nagyon tetszett is a résztvevőknek.

Fotó: Kovács Zoltán

Úgyhogy egy szó, mint száz, bár a programok részben még tanítási időben voltak, bizton állíthatom, hogy a diákok, akik ezeket választották, hasznos és emlékezetes tudással gyarapodtak, amiből a jövőben tudnak majd építkezni. A PONT tevékenysége pedig nem áll itt meg, további eseményekre számíthatunk tőlük, amikről mi is tájékoztatni fogjuk az olvasóinkat.