Vezérigazgatói szinten kommunikál már a Ryanair a magyar utasadó ügyében és ahogy azt a mindig szókimondó Michael O’learytől megszokhattuk, nem válogatja meg a szavait, most Nagy Mártont alázza szénné.

A Ryanair-góré kommentárjával fűszerezett közleményben a a cég megkéri Nagy minisztert, ugyan magyarázza már el, hogyan lehet extraprofitadót kivetni egy rekordveszteséget nyögő iparágra.

Feltesz kérdéseket is arról, hogy ez mégis hogyan védi meg a magyar családokat, majd azt írják, ez az adó egyszerű országúti rablómámadásként értékelhető egy olyan kormány részéről, amelynek fogalma nincs a valóságról.

O’Leary azt írja, Nagy miniszter elfelejtette a közgazdasági ismereteit, ezért küld neki egy “Közgazdaságtan tökfilkóknak” című könyvecskét. Megismétli, hogy drámai visszaesést hozhat ez az adó a magyar légiforgalomban akkor, amikor épp próbálna magához térni a turizmus a covid-válságból.

Végül felszólítja a kormányt, hogy vonja vissza az idióta különadókat, vagy legalább korlátozza őket a a válságon valóban nagyot kaszáló iparágakra, mint az olaj- és gázipar.

Itt a teljes közlemény eredetiben:

Ryanair, Hungary’s No.1 airline, this morning called on Minister of Economic Development, Márton Nagy, to explain why;

  1. Airlines are being levied an excess profits ‘tax’, to ‘protect Hungarian families’, when airlines are reporting record losses due to Covid and the Ukraine invasion.
  2. Why are Hungarian families and visitors being asked to pay higher fares when air travel to/from Hungary has suffered 2 years of Covid and Ukraine losses?
  3. How does raising taxes on air travel ‘help’ Hungarian families.

This is not an ‘excess profits’ tax, it is just highway robbery by a Govt. that is completely out of touch with reality. When other EU Govt’s are cutting travel taxes/airport charges to recover traffic, tourism and jobs post Covid (and the Ukraine invasion), Hungary’s Minister Nagy is following a new and failed economic strategy of imposing ‘excess profits’ tax on loss making airlines like Ryanair and Wizz, which will further reduce the competitiveness of Hungary’s air travel and tourism industries.

Ryanair welcomes the proposed consumer protection investigation and calls on the Budapest City Council to extend this probe to investigate how the Hungarian Govt. is introducing an ‘excess profits’ tax on a loss-making industry such as airlines. When the loss-making airlines are trying to recover from Covid and Russia’s invasion of Ukraine, the last thing we or passengers need is an ‘excess profits’ tax. Perhaps Minister Nagy can explain why this idiotic tax is being imposed on the loss-making airline sector.

Ryanair’s CEO Michael O’Leary said:

“One can understand why the Hungarians might impose an excess profits tax on the oil and gas sectors, who are making windfall profits as a result of Russia’s illegal invasion of Ukraine. But to extend this ‘excess profits’ tax to a loss making industry like air travel, which is struggling to recover from 2 years of Covid, and the more recent impacts of Russia’s invasion of Ukraine, shows that Minister Nagy has forgotten his economics. We will be sending him a new booklet ‘Economics for Dummies’, which we hope he will study so he can now explain why an ‘excess profits’ tax is being imposed on a loss-making industry like airlines. These taxes cannot be borne by loss-making airlines, hard-pressed passengers or their families, and will therefore lead to a dramatic fall in air traffic in Hungary at a time when Hungary’s tourism sector is preparing for post-Covid recovery.

At a time when many other EU countries are lowering taxes and fees to recover traffic, tourism and jobs, the Hungarian Govt. is doing the opposite by making air travel to/from Hungary more expensive and less competitive, which will damage Hungarian air-traffic, tourism and jobs recovery. We call on Minister Nagy to reverse this idiotic ‘excess profits’ tax, or at least confine it to industries like oil or gas who are making windfall profits, and not airlines who are reporting record losses”.

A Ryanair egyébként valóban a legnagyobb légitársaság jelenleg a magyar piacon, idén előzte be a Wizz Airt.

(Via: Okosutas)