A XX. század elején Berlinben alkotó vagy ott kiállító magyar művészek remekeit mutatja be november 4-től a Berlinische Galerie. A kiállításon a pécsi Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárának gyűjteményéből hét alkotás szerepel, köztük Scheiber Hugó Önarckép szivarral (képünkön) című reprezentatív műve, a berlini tárlat egyik kiemelt darabja.

A pezsgő és kozmopolita német főváros és honfitársaink közötti kapcsolat kölcsönösen gyümölcsöző volt. A magyar művészek itt inspiráló közegben alkothattak és nyerhettek nagyobb nemzetközi figyelmet, ugyanakkor az egyik legfontosabb külföldi művészcsoportként jelentősen gazdagították a berlini avantgárdot.

Ezt a művészi korszakot a nemzetiszocializmus 1933-as hatalomra jutása szakította meg, és az évek során az emléke is elhalványodott. Ezért is irányítja most rá ismét a fényt Berlin modern művészeti múzeuma, amely az időszakból 201 alkotással – festménnyel, grafikával, szoborral, fényképpel, filmmel, színházi tervvel, építészeti rajzzal – idézi fel a magyar művészek és Berlin közötti szoros kapcsolatokat. A berlini Secessionban 1910-ben megrendezett nagy magyar kiállítással induló éra bemutatását számos folyóirat és könyv is segíti.

A „Magyar Modern. Ungarische Kunst in Berlin 1910-1933” elnevezésű tárlat a legnagyobb szabású németországi magyar múzeumi kiállítás a rendszerváltás óta. A Németországból, Ausztriából, Hollandiából, Franciaországból és Angliából, együttesen félszáz múzeumtól és magángyűjtőtől kölcsönzött magyar művészek alkotásainak mintegy fele magyarországi múzeumokból érkezett, így a pécsi Modern Magyar Képtárból is.

Pécsett a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria gyűjteménye után a legjelentősebb 20. századi gyűjtemény látható, a Scheiber alkotás mellett olyan jelentős, a berlini kiállításon szintén szereplő művekkel, mint Berény Róbert kiemelkedő Cilinderes önarcképe.