Az előző két Pécs-Kolozsvár összehasonlító cikkem után egy picit más vizekre evezek, és a tömegközlekedés árát és minőségét vetem össze. Nyilván ez nem tisztán csak a két városról, hiszen a távolsági közlekedés más településeket is érint, de azért megpróbálok írni pár érdekes dolgot ebben a témában.

Kolozsvárról vonattal leginkább Marosvásárhelyre utazom, ami 108 kilométeres távolság. Ehhez képest a vasúti közlekedés egyáltalán nem hatékony. Több mint 3 órás a menetidő, ami azért durva. A Budapest-Pécs Intercity időben így már nem is tűnt annyira soknak. A vonatok tisztasága és minősége egyébként nagyon rendben van, talán még valamivel jobb is, mint itthon, viszont az ára…48 lejt fizettem ezért az útért (3.600 ft) ilyen távolságért ezt én sokallom. Persze az is igaz, hogy mindig a pénztárnál vásároltam, lehet, hogy online némi kedvezményt kaptam volna itt is.

A buszközlekedés valamivel jobb ilyen téren, ott 2-2.5 órás út is rengeteg található és vannak 35 lejes jegyárak is (bár van 50-60 is). Ami viszont ebben zavar, hogy itt az utazást nagyon sok különböző busztársaság szervezi, eltérő szabályokkal. Időnként fogalmam sem volt arról, hogy hova kell előre foglalni, hova nem, előrefizetés kinél van, ki áll meg csak, ha van foglalás stb.

Ezzel kapcsolatban volt is egy elég egyedi élményem. Egyik nap fél 8-kor kinn voltam a buszpályaudvaron, volt egy potenciális busz, amit elérhettem volna, de mivel tele volt, ezért várhattam a következőre. A következő 8.27-kor érkezett, beálltam ahhoz a megállóhoz, ahol elvileg megáll. Ami eleve szép volt, hogy 2 perccel azelőtt, hogy a busznak ott meg kellett volna állnia, egy személyautó megállt ott, de utána a busz, ami elvileg ment volna, elindult anélkül, hogy megállt volna a megállójában, elment üresen. 9.00-kor volt a következő potenciális jelöltem, amire megint nem tudtam felszállni, mert tele volt. Szóval várhattam 10.30-ig mire egy busz elvitt Vásárhelyre.

Hogy még szép is legyen a történet, fél 10 magasságában egy igazán rokonszenves biztonsági ember odajött hozzám, hogy mit üldögélek itt már ennyi ideje, ha nem akarok utazni, hagyjam el az állomást. Azóta megfogadtam, hogy sosem fogom szidni a magyar tömegközlekedési rendszert (azt nem mondom, hogy ezt be is tartottam, de azért visszafogottabb vagyok az eset óta).

Ugyanakkor amilyen negatív a véleményem a távolsági közlekedésről, annyira pozitív a helyiről. Aki papír alapú menetjegyet akar vásárolni az automatákban, annak ez 6 lejbe (450 forint) kerül…DE, és ez tényleg egy nagy de: egy ilyen jegy 2 utazásra jogosít, tehát az alkalmankénti jegyár ennek a fele, vagyis 3 lej. És a buszokon kártyákkal szimpla jegyet is lehet venni 3 lejért, ez azért brutális árkülönbség a pécsi 400 forintos vonaljegyhez képest. Ráadásul a buszok használhatják a villamossávokat, vannak külön buszsávok, így akkor is egy gyors utazást biztosítanak, ha egyébként a városban dugó van (ami nem ritka…).

A bérletárak szintén kedvezőbbek. A teljes bérlet – amivel a város egész területén lehet közlekedni 88.5 lej (6.640 forint) ami összegben nem sokkal olcsóbb, mint a pécsi (kb. a Tüke kedvezményes bérlet ennyi), viszont jóval nagyobb nagyobb területen, jóval több járat vehető igénybe vele.  A diákjegy ennek a fele, ezenkívül 45 lejért 1, 61 lejért 2 járatra lehet külön bérletet venni. Ez szintén nem rossz opció, mert vannak olyan buszok, ami Kelet-Nyugat irányba gyakorlatilag végigmennek a városon.

Említést érdemel még a „Zöld nap”. Zöld nap minden pénteken van a városban, és ezeken a napokon teljesen ingyen lehet a tömegközlekedést igénybe venni. A cél egyértelműen az, hogy a gépkocsi forgalmat legalább ezeken a napokon visszaszorítsák és az emberek a tömegközlekedést vegyék igénybe. Hasonló egyébként hétvégenként Marosvásárhelyen is működik. Hogy ténylegesen mennyit javít a helyzeten, a téren egyébként szkeptikus vagyok, szabad szemmel nem láttam, hogy péntekenként számottevő mértékben csökkent volna az autók száma, azt nem tudom, hogy ez azért van, mert így is annyi maradt, hogy a csökkenés ellenére észrevehetetlen maradt, vagy azért, mert nem is ért el komolyabb csökkenést.

Kevésbé környezetbarát dolog, de azért megemlíteném a taxik árát, ami szintén nagyon olcsó Pécshez képest, a legtöbb szolgáltató 4-5 lej közötti kilométer-díjjal számol, minden egyéb extra nélkül, így 20-25 lejből (kevesebb, mint 2.000 forint) akár a város másik oldalára is oda lehet érni. Nem gyakran élek ezzel a lehetőséggel, de amikor sok cuccom van, akkor azért nem habozok kihasználni ezt.