Az előző részben kiderült, hogy a Sport és szabadidősport rendezvények sajátosságai, 3 fogalomból tevődik össze: magából a sportból, a szabadidősportról, illetve a rendezvényekből.

Felidézve utolsó bekezdésemet folytatnám a sportrendezvények célját: A sportrendezvények célja, hogy szórakoztatóak, játékosak, és élménycentrikusak legyenek. Ezenfelül céljuk még a mozgásműveltség, és az egészségközpontú gondolkodás fejlesztése. A sportról tudjuk jól, hogy fejleszti a fizikai, szellemi és szociális képességeket is, ezért fejlesztésre is kiváló.

Egy sportesemény előtti legfontosabb teendők a következők, amiket minden esetben el kell végezni:

  • a helyszín bejárása
  • kreatív koncepció kidolgozása
  • kommunikációs terv készítése
  • eltételek biztosítása.

Egy rendezvény felépítése 3 nagy szempontból épül fel. Az első az előkészület, ami a rendezvénynek a 60%-át teszi ki. A második maga a rendezvény, vagyis a megvalósítás, ami 30%-ot, és a harmadik az utómunkálatok, ami pedig a rendezvény 10%-át teszi ki.

Egy sportesemény előkészületébe, vagyis a 60%-ba beletartoznak/ismerni kell az alábbiakat:

  • kompetenciák és szervezési ismeretek megléte
  • sportszolgáltatások sajátosságait
  • a sport rendezvényszervezés tárgyi és személyi feltételeit
  • a munkafázisait
  • a forgatókönyv módszertanát
  • költségvetés készítés módszertanát is.

Ezek után a megvalósításba, vagyis a 30%-ba, a megvalósításért felelős szervezőbizottság és annak elnökének a feladatai az alábbiak:

  • ellenőrzés
  • versenybírok beosztása
  • időrend és versenyszabályok betartása
  • közönség tájékoztatása

Majd végül az utómunkálatok, vagyis a 10% közé tartozik az:

  • eredményhirdetés
    • díjátadás
    • jegyzőkönyvek hitelesítése
    • felhasznált szerek elszállítása
    • értékelés

Előnyös, ha a rendezvényszervező tisztában van az események szponzori ajánlatainak elkészítésével, ezáltal annak gazdaságos lebonyolításával. Például egy szponzorálási tervnél ismertetni kell a megrendezésre kerülő sportesemény jelentőségét, várható létszámát és a reklámlehetőségeket.

Egy másik szempont, hogy a sportesemény egyfajta szolgáltatás, így ráhúzható a SHIPIT-elv. Ez a modell segít meghatározni a sportesemények minőségparamétereit. A SHIPIT-elv alapján elmondható, hogy egy sportesemény speciális, heterogén, megfoghatatlan, tárolhatatlan, elválaszthatatlan és technológiához kapcsolódó-e.

Végezetül, néhány szó a rendezvények szolgáltatásairól. Mind a versenyzők, mind a szurkolók számára fontosak a kiegészítő szolgáltatások megléte és minősége. Például a lelátón való székek kényelme, büfé vagy ruhatár. Illetve egy sportesemény szervezésekor figyeljünk oda arra, hogy nagyon fontos az első benyomás, hiszen abból fognak következtetni a minőségre.