A balti térség történelmének talán legnagyobb ilyen jellegű projektje zajlik, Európai Uniós segítséggel: A 870 km-es Rail Baltica projekt összeköti Litvánia, Lettország és Észtország fővárosait Varsóval és Európa többi részével, lehetővé téve, hogy a kontinensről érkező vonatok zavartalanul közlekedjenek.

Mindez természetesen ökológiai szempontból is fontos, a vonat a legzöldebb közlekedési eszköz, ráadásul az egyik leggyorsabb is. Korábban a Vilnius-Tallinn út 7 órát vett igénybe, az új fejlesztéseknek hála három és félórára fog csökkenni az utazás hossza, holott a két város közti távolság több, mint 600 kilométer. A vonatok sebessége a 235 kilométer per órát is elérhetik. A mihez tartás végett jegyezzük meg: a Pécs-Budapest közötti utazás időtartama közel három óra, tehát majdnem annyi, mint a Riga-Tallinn járatoké. Miközben a két balti főváros egymáshoz való távolsága, több, mint kétszer annyi, mint a Budapest-Pécs távolság. Ez alapján a Pécs-Budapest járatnak nagyjából 90 perc alatt kellene megtennie az utat. Álom, álom, édesálom.

Ilyen, amikor egyes országok nem együgyű oligarcháknak adják az EU-s pénzeket, és nem leépítik a jogállamot, hanem az emberek életét valóban megkönnyítő, azt jobbító intézkedéseket csinálnak, és fejlesztéseket valósítanak meg. Ilyen az, amikor az EU pénzt ad: Észtország, Lettország és Litvánia egyértelműen közelebb kerül Európához, és távolodik Oroszországtól.

Ők csinálják jól.