Ugyan a 2019-es önkormányzati választáson főpolgármester-jelölti babérokra törő Puzsér Róbert Sétáló Budapest elnevezésű víziója nem aratott sikert itthon, a svédek most saját fővárosukban valami egészen hasonló dolgot valósítanak meg. 2025-től néhány szükséges kivétel mellett kitiltják a benzines és dízel autókat. Természetesen az említett kivételek közé tartoznak majd a kéklámpás járművek, tehát mentők, rendőrök, tűzoltók. Kivételt képeznek továbbá a mozgássérültek. Ők a tiltás ellenére továbbra is használhatják majd belsőégésű motorral szerelt járműveiket. Egyelőre a tiltás csak a belvárosra vonatkozik, de még abban az évben döntenek annak kiterjesztésének lehetőségeiről is.

Lars Strömgen, Stockholm közlekedésért felelős alpolgármestere a bejelentés kapcsán a légszennyezés veszélyeire hívta fel a figyelmet. A politikus többek között arról beszélt, hogy az autók által szennyezett városi levegő árt a gyermekeknek és az idős embereknek. Egy ilyen drasztikus lépés nem csupán Magyarországról, de Európa többi részéről nézve is meglepőnek tűnhet. Habár voltak és vannak hasonló tervek az Európai Unió több országában, egyelőre a teljes tiltás még igen kevés helyen került csak szóba. Pedig, ha jobban bele gondolunk, akár egy Pécs méretű városban is rengeteg pozitív hozadéka lehetne egy ilyen döntésnek.

A légszennyezés világszerte komoly problémát jelent. Súlyosságát jól érzékelteti, hogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) által publikált adatok alapján a szennyezésnek való kitettség az összes rákos megbetegedés 10 százalékáért felelős Európán belül. Szintén az EEA ezen publikációjából derül ki az is, hogy:

„A (beltéri és kültéri) légszennyezés az összes rákos megbetegedés mintegy 1 százalékához kapcsolódik Európában, és az összes rákos megbetegedés mintegy 2 százalékát okozza. Csak a tüdőrák esetében ez a halálozások 9 százalékát teszi ki.”

Vannak azért jó példák

Sajnos itthon még nem igazán láthatunk valódi törekvést a városi autóforgalom korlátozására, megszüntetésére. Vannak azonban Európában jó példával elöljáró országok. Koppenhága ilyen, a dán főváros lakosainak fele a mindennapos közlekedéshez már most is a kerékpározást használja. Ráadásul Európában náluk az egyik legalacsonyabb a gépjármű tulajdonosok száma. Barcelonának sem kell szégyenkeznie. A spanyol városból szinte teljesen kitiltották a 2006 előtt forgalomba helyezett dízel autókat és a 2000 előtt üzembe helyezett benzineseket. A várt eredmények nem maradtak el. A városvezetők tájékoztatása szerint az intézkedés már a bevezetését követően 15 százalékkal csökkentette nitrogén-dioxid-kibocsátást.

Egy dolog biztos, 2025-től nagyon sokan figyelnek majd arra, hogy mi történik Stockholmban a tiltás bevezetését követően. Ha pedig a lakosság pozitívan fogadja, talán az elindíthat folyamatokat további országokban is. Így hosszútávon nem csak a légszennyezést lehetünk képesek visszaszorítani, de élhetőbbé és zöldebbé is tehetjük városainkat, lakóhelyünket.