Nemrégiben Vági Márton kollégám egy nagyon pozitív hangvételű cikket írt a Bacchus étteremről, ami számomra azért volt furcsa, mert amikor még tavasszal én látogattam oda, nekem azért közel sem volt ennyire pozitív élményem a helyről. Mint kiderült, ez azért nem véletlen: nemrégiben tulajdonosváltás történt a helyszínen. Az új tulajdonossal, Tóth Rolanddal beszélgettünk az eddig elért eredményekről és a további elképzelésekről.

Mióta vezeted a Bacchus éttermet?

Augusztus végén nyitottunk. Amikor átvettük a helyet tavasszal, egy teljes felújítással kezdtünk, sajnos erre szükség volt. Május elején kezdtük el felújítani, az engedélyeket megszerezni és augusztus végére jutottunk el oda, hogy el tudtuk kezdeni a munkát. Sajnos volt probléma a tisztasággal, az áramellátással, a lámpákkal is, ezért is húzódott el ennyire. Mi most családi vállalkozásként működtetjük a helyet, a lányom is itt dolgozik a szakácsiskola mellett, így az iskolában meg itt bent is tanulja a szakmát. A feleségem szintén végzett szakács, ő is itt dolgozik, én pedig 26 éve vagyok a szakmában, 5 évet Németországban is dolgoztam, de itthon is sok helyen voltam már. Idén döntöttünk úgy, hogy megpróbáljuk saját magunk egy étterem működtetését. A visszajelzések pozitívak, de a jelenlegi gazdasági helyzet nem igazán kedves a vállalkozásoknak. De megpróbáljuk túlélni ezt az időszakot.

Fotó: Hegedűs Tünde

Mik az első benyomások? Van igény az emberek részéről?

Egyelőre úgy tűnik, hogy igen. Mondjuk vendéglátás szempontjából a tavasz és a nyár a fő időszak, ősszel és télen azért kevesebb a vendég. Ezt mi is éreztük, nyitáskor augusztus végén rengetegen jöttek, azóta valamelyest csökkent a forgalom, bár az elmúlt 2-3 hétben megint több külföldi vendég érkezett. Jelenleg azt mondom, hogy a hétvégéink nagyon erősek, a hétköznapokat kell erősíteni, az nagyon hektikus, van, amikor sokan vannak, de máskor nagyon kevesen jönnek be. Egyelőre nem tudjuk, hogy ennek mi az oka, még csak nem is az időjárás, mert volt már, amikor nagyon rossz időben jöttek sokan. De fontos lenne, hogy hétköznap is stabil vendégkörünk legyen. Ezt próbáljuk a menüinkkel is elérni, most már van háromféle levesünk, két állandó – a babgulyás és a húsleves – és egy naponta változó, két napi főétel, és 4 olyan „joker menü”, ami minden nap a rendelkezésre áll. Ez picit drágább, mint a napi menü, de majdnem A’la Carte adagok, így 2.200-2.300 forintért olyan adagot kap a vendég, amivel úgy igazán jól lehet lakni. Illetve megpróbálunk nagyobb hangsúlyt fektetni a kiszállításra, ami eddig is működött, de családi vállalkozásként kevésbé koncentráltunk rá.

Fotó: Hegedűs Tünde

Maradva az ételkínálatnál: az étlapotok ízig-vérig hagyományos ételekből áll. Ez tudatos koncepció?

Igen, főként azért, mert a belvárosban ilyen nincs, talán a Markó csárda az első olyan hely a környéken, ami ilyen típusú ételeket kínál. A belvárosi környezetben sok pizzéria, street food bar és fine dining étterem van, de semmi olyan, ami igazán ezt tükrözi. Ezért próbáljuk ezt kínálni. Én mindig is szerettem ezt a magyaros vonalat, illetve azt gondolom, hogy ennek a helynek a miliője is ezt engedi meg. Egyébként a fiataloknál megpróbálkoztunk mi is a hamburgerekkel, főleg kiszállítás terén. Most is van az étlapon, ráadásul itt minden összetevőt – ideértve a bucit is – mi készítünk. De még is az a tapasztalat, hogy még a külföldi diákok is a csülkös-velős pacalt meg a marhapörköltet rendelik. Erre kezdetben nem számítottunk mi sem.

A helyben fogyasztásnál is hasonló ételek mennek?

Igen, helyben is a kedvenc ételek a halászlé, a velős pacal, a szarvaspörkölt, valamint a tálaink.

Pedig ezek elég megosztó ételek…

Megosztóak, de aki szereti őket, az nagyon szereti. Illetve nagyon sokan vannak, akik életükben nem ettek pacalt, és csak sztereotípiából nem esznek, vagy megkóstolták valahol, ahol nem készítették el jól és ezt az emléket viszik magukkal, aztán amikor megkóstolják itt, akkor rájönnek, hogy ez finom. A halak terén meg érdekes, mert én sosem voltam nagyon halas, de édesapám imádja és nagyon kritikus vele. Régebben sokat jártunk különböző éttermekbe halélteleket enni, de most már kevésbé, mert apa azt mondja, hogy „itt a tied”, és az nagyon jó. Erre nagyon büszke vagyok.

Az áraitok is úgy látom, hogy valamivel az átlag éttermi árak alatt vannak. Gondolom ez tudatos koncepció.

Igen, próbáljuk a lehetőségekhez mérten alacsonyan tartani őket, ebben segít, hogy családi vállalkozásként kevesebb alkalmazottra van szükség. Nem egyszerű egyébként, mert az alapanyagok árai is folyamatosan emelkednek, de egyelőre még tartani tudjuk ezt a szintet.

A hétvégéken élő zenés estéket tartotok. Ennek hogyan jött az ötlete? Szüleimtől úgy tudom, hogy régen ezeknek nagy divatja volt a városban, de mára már kevésbé jellemző.

Én ebben nőttem fel a szüleim által, nagyon nagy baráti társaságunk volt, szinte minden héten volt valakinek a születésnapja, és ahol tartottuk, ott mindig volt zene. Én gyerekként előbb tanultam meg, hogy melyik dal melyik kazettán hol van, mint hogy olvasni tudtam volna. De a feleségemmel is rengeteget báloztunk. Úgy gondolom, hogy ez is hiánypótló dolog, mert ilyen már nincs a városban. De igény az van rá, hiszen ilyenkor mindig telt ház van, és az emberek egy jót buliznak itt.

Amikor az ember egy régi helyen nyit éttermet, akkor mindig belefut abba, hogy a googleben meg más felületen a korábbi értékelések is ott maradnak, a jók és a rosszak egyaránt. Ez a probléma titeket is érint?

Igen, sajnos mi is hallottunk és láttunk a korábbi éttermekről negatív értékelést akár az ételről, akár arról, hogy a személyzet oda sem figyelt a vendégre. Ez nehéz helyzet, mert azt szokták mondani, hogy amíg egy pozitív értékelés hoz egy vendéget, addig egy negatív értékelés akár 10 vendéget is elvihet. De ha valaki csak az elmúlt 4 hónap értékeléseit nézi meg, látja, hogy nagy többségük pozitív, talán egy negatívat kaptunk, azt sem az ételért, hanem azért, mert azon a héten nem volt angol nyelvű étlapunk, ami általában lenni szokott, csak pont azon a héten valamiért nem jutott idő az elkészítésére. És egy külföldről érkező vendégünket ez rosszul érintette.

Ennél azonban szerintem nagyobb gond, hogy a pécsiek többsége még nem ismeri a helyet, nem is tudja, hogy mi itt vagyunk és milyen ételeket kínálunk. Szerintem ha ennek a 130.000-es városnak csak a 10%-a ismerne minket és csak az egy százaléka időnként eljönne hozzánk enni, akkor nem lenne semmi gond az étterem fenntartásával. Úgyhogy most ez a legfontosabb célunk, hogy minél több emberrel megismertessük az éttermet.

Ebben talán mi is tudunk segíteni! Köszönöm szépen az interjút!

Elérhetőségek:

Cím: Pécs, Irgalmasok utcája 6.

Telefonszám: +36 72 800 733

E-mail: bacchusfaloda@gmail.com