Gyakorlatilag nem telik el úgy nap, hogy ne keljen halálos kimenetelű közúti balesetekről beszámolnunk, mindezt pedig nem jókedvünkből tesszük, egyrészről hírportálként kötelességünknek érezzük, hogy tájékoztassuk az embereket, pláne a közúti hírekről, másfelől talán egy-egy ilyen hír elrettentő lehet egy gyorshajtó, ittasvezető számára. Mindenesetre mostanában feltűnően sok a halálos baleset, a jó hír az, hogy még mindig sokkal kevesebb, mint amennyi a 90-es években volt, azonban a csökkenés megtorpanni látszik, ami nem jó jel.

A 90-es években az akkori autókon jellemzően nem volt ABS, ASR, légzsák, téligumi, gyerekülés, sokkal kevésbé voltak biztonságosak, mint a mostaniak, épp ezért egy olyan baleset is halálos lehetett akkor, amit ma könnyű sérülésekkel megúszhatunk. 1990-ben még 2432 ember halt meg az utakon, ez a szám a 2010-es évek végére 700 alá került.

Idén azonban januártól május végéig 185 ember halt meg közúti balesetekben, ez pedig több, mint negyvennel több, mint tavaly és azelőtt, a trendek tehát nem biztatóak. Mi lehet az oka, hogy ismét emelkedik a halálos balesetek száma?

A probléma összetett, és számos oka lehet. Ezek között van például a gyorshajtás, ami az egyik vezető ok a balesetekben, személy szerint rendszeresen tapasztalom, ahogy országúton 90 körüli tempóval haladok, miközben a német prémiumban ülő honfitársam gyakorlatilag letol az útról. Gondolom nem egyedül találkoztam ezzel. Rengeteg ember vezet a kelleténél gyorsabban, amivel az a gond, hogy többségünk nem egy Verstappenbe oltott Fittipaldi, hanem átlagos reflexekkel rendelkező, átlagos sofőrök, a sebességhatár pedig nem véletlenül lett kitalálva. A problémára három megoldás létezik: a vezetési morál javulása, a mostaninál sokkal több trafipax és jövedelem-arányos büntetési tételek (aki milliókat keres, az jót röhög a 30 ezres csekken, aki minimálbéren él, ő pedig alig tudja kigazdálkodni), a harmadik pedig az, amit az EU már tesztel: a jövőben csak olyan autók fognak készülni, melyekbe be lesz építve a sebességlimiter. Egyszerű lesz a képlet, senki sem mehet gyorsabban majd a megengedettnél. Azonban a jövő még távol van, így fokozottabb rendőri jelenlétre lenne szükség az utakon.

Már csak azért is, mert nem csak az önmagukat Formula-1-es pilótáknak képzelő sofőrökkel, hanem az ittasan vezetőkkel is gond van, ők is rengeteg balesetet okoznak. Személy szerint itt sokkal szigorúbb lennék: azonnal, és örökre venném el a jogsiját annak, aki bepiálva megy ki a közutakra. Senki, de tényleg senki nem kockáztathatja más életét, a saját hülyeségei miatt.

Természetesen a részeg és száguldozó sofőrökön túl is vannak problémák: ott vannak például a mobilozók, akik nem egyszer játszanak és videókat néznek vezetés közben. Talán mondanunk sem kell, hogy ez mennyire veszélyes.

Az sem mellékes, hogy sokan az elmúlt hónapokban olyan autóval jártak, melynek a műszakija már rég lejárt, a fékrendszere és a karosszériája pocsék állapotban volt, habár hozzá kell tenni, hogy sajnos Magyarországon olyan autók is kaphatnak műszakit, amelyeknek egyáltalán nem szabadna az utakon lenniük, ha egy-két húszezres megfelelő helyre csúszik. Legalábbis állítólag…

Összességében tehát összetett a probléma, az azonban biztos, hogy sokkal szigorúbb jogszabályokra, és sokkal több rendőrre lenne szükség, hogy ne keljen minden nap halálos balesetekről tudósítanunk a jövőben…